2020 YILI SOSYAL GELİŞMEYİ DESTEKLEME PROGRAMI (SOGEP) PROJE BİLGİ FORMU
TR33/20/SOGEP/0011
1. TEMEL BİLGİLER
Proje Adı Engel Tanımaz Aşarız, Sivaslı Kadınlarıyız
Proje Uygulayıcıları
Yararlanıcı Uşak İl Tarım ve Orman Müdürlüğü
Ortaklar 1) Sivaslı Kaymakamlığı
2) Sivaslı Köylere Hizmet Götürme Birliği Başkanlığı
İştirakçiler 1) Uşak Valiliği
2) Uşak İl Özel İdaresi
3) Tatar Kasabası Belediye Başkanlığı
4) Tatar Kasabası Tarımsal Kalkınma Kooperatifi
5) Sivaslı Halk Eğitim Merkezi
6) Uşak Üniversitesi Sivaslı Meslek Yüksek Okulu
7) Zeybekoğlu Yemek Sanayi Ltd. Şti.
Proje Mali Bilgileri Proje Bütçesi 1.927.836,00 TL
Ayrıntılı proje bütçesi Ek-1 Proje Bütçesi.xlsx dosyasında yer almaktadır.
Destek Miktarı 1.450.000,00 TL
Eş Finansman Nakdi Eş Finansman 477.836,00 TL
Eş finansmanın tamamı nakdi olup
• 412.836 TL’si Uşak İl Özel İdaresi tarafından,
• 50.000 TL’si Köylere Hizmet Götürme Birliği tarafından,
• 15.000 TL’si ise Zeybekoğlu Yemek Sanayi Ltd. Şti tarafından sağlanacak olup nakdi katkı sağlayacak olan kurum/kuruluşlara ilişkin ortaklık ve iştirakçilik beyannameleri DB-7 Beyannameler dosyasında yer almaktadır.
Diğer Eş Finansman -
Toplam Eş Finansman 477.836,00 TL
Destek Oranı %75,21
Ayni Katkılar Aşağıdaki hususlar ayni katkı olarak karşılanacak olup proje bütçesinden herhangi bir ödenek ayrılmamıştır. Projedeki ayni katkıların yaklaşık tutarı 500.000 TL’dir.
1) Atıl Kamu Binası: Tatar Kasabası'nda atıl halde bulunan 450 m2 alana sahip kamu binası, proje iştirakçilerinden Uşak İl Özel İdaresi tarafından proje ortağı Köylere Hizmet Götürme Birliği Başkanlığı'na tahsis edilecektir. Bu katkının yaklaşık değeri 240 Bin TL’dir.
2) 15 Dezavantajlı Kadının İstihdamı: Proje kapsamında kuru bakliyat işleme ve paketleme ünitesi ile yaş sebze ve meyve kurutma ünitelerinden oluşan üretim tesisinde istihdam edilecek 15 dezavantajlı kadının 15. aydan başlamak üzere 18. aya kadar olan istihdam giderleri ayni katkı olarak karşılanacaktır. Ayni katkı olarak karşılanacak bu giderlerin yaklaşık değeri 200.000 TL’dir.
3) Proje Kapsamında Verilecek Eğitimler: Proje kapsamında Uşak İl Tarım ve Orman Müdürlüğü ve proje iştirakçilerinden olan Sivaslı Halk Eğitim Merkezi ile Sivaslı Meslek Yüksekokulu tarafından 315 kişiye toplam 5 ayrı eğitim verilecektir. Bu ayni katkının yaklaşık tutarı 60.000 TL’dir.
Yapım İşlerinin Tahmini Bedelinin Proje Bütçesine Oranı %20,58
Proje kapsamında kurulacak kuru bakliyat işleme ve paketleme ünitesi ile yaş sebze ve meyve kurutma ünitelerinden oluşan üretim tesisi için sıfırdan bir bina yapılmayacak olup mevcut durumda atıl halde bulunan bina onarılarak kullanıma sunulacaktır.
Proje Konusu ve Sorun Tanımı Proje Konusu
Öncelik 1: İstihdam Edilebilirliği Artırmak
Proje kapsamında kurulacak kuru bakliyat işleme ve paketleme ünitesi ile yaş sebze ve meyve kurutma ünitelerinden oluşan üretim tesisinde 15 kişinin istihdamı sağlanacaktır. Öte yandan 315 kişiye verilecek olan iyi tarım uygulamaları eğitimi ve uygulanacak sözleşmeli tarım modeli ile yöre halkının gelirinin artmasına katkı sağlanacaktır. X
Öncelik 2: Sosyal Girişimcilik ve Yenilikçilik
Sivaslı ilçesinde tarıma dayalı istihdamda potansiyeli yüksek olmasına rağmen sosyo-ekonomik imkanların kısıtlı olması nedeniyle dezavantajlı kadınların gelirinin olmaması ya da çevre ilçe, belde ve Organize Sanayi Bölgesi’nde günlük yevmiye ile çalışması gibi sorunların çözümüne yönelik iyi tarım uygulamaları, mevcut e-ticaret platformlarının kullanılması ve sözleşmeli tarım modelinin hayata geçirilmesi hedeflenmektedir. Proje kapsamında kurulacak iktisadi işletme ile bir gelir modeli sağlanacaktır. X
Öncelik 3: Sosyal İçerme
Proje kapsamında kurulacak tesiste doğrudan istihdam edilecek 15 kişi dezavantajlı kadınlar öncelikli olmak üzere Sivaslı ilçesindeki engelliler, genç işsizler ve COVID-19 sürecinden olumsuz etkilenen ve Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakfı’ndan yardım alan kişiler arasından seçilecektir. Dezavantajlı gruplar, çevre ilçe ve beldelere sosyal sağlık güvencesi olmayan işlerde gündelik yevmiye karşılığı çalışmak gitmekte olup proje ile bu durumun önlenmesi için 15 kişi kurulacak olan tesiste istihdam edilecektir. Öte yandan proje kapsamında eğitim alacak olan kişilerin de sözleşmeli tarım ve iyi tarım uygulamaları sayesinde ekonomik refah seviyelerinin artırılması hedeflenmektedir. X
Öncelik 4: Sosyal Sorumluluk
Sosyal Sorun Tanımı
İlçelerin Sosyo-Ekonomik Gelişmişlik Sıralaması Araştırması” na göre Sivaslı, 963 ilçe arasında 626. sıra gibi oldukça düşük bir konumda yer almakta olup Uşak ilinin en geri kalmış ilçesi konumundadır. Bu durum, aynı ilin merkez ilçesinin 101. sıra gibi yüksek bir düzeyde olduğu da göz önünde alındığında ilçenin kalkınma seviyesi açısından istenen düzeye ulaşamadığını göstermektedir.
Sivaslı ilçesinin nüfusu, 2019 yılı TÜİK verilerine göre, 20.387 kişidir. Toplam nüfusun 7.035’i (3.495 erkek, 3.540 kadın) ilçe merkezi, 13.152’si (6.771 erkek, 6.581 kadın) ise köy ve belde nüfusuna kayıtlıdır. Köy ve belde nüfusuna kayıtlı kişi sayısı ilçe nüfusunun kırsalda toplandığını göstermekte olup kırsaldaki iş kollarının kısıtlı olması ve kırsal kesimde yoğunlaşan tarımsal üretim katma değerli ürüne dönüştürülemediği için ilçe halkının gelir seviyesi düşüktür. İlçedeki iş alanlarının kısıtlı olması ve katma değerli tarımsal üretimin eksikliğinin bir sonucu olarak TÜİK Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi verilerine göre ilçe nüfusunun 2015 yılında 20.883 kişi olan nüfusun 2019 yılında 20.387 kişiye gerileyerek 496 kişilik bir azalış gösterdiği görülmüştür. Net göç hızı negatif olan Sivaslı ilçesinde Zafer Kalkınma Ajansı tarafından yapılan ve aşağıda gösterilen Uşak İli Göç Nedenleri Çalışması (2017)”na göre ilçedeki göçün en önemli sebebi olarak ekonomik nedenler ve işsizlik öne çıkmaktadır.
Aynı çalışmada Sivaslı ilçesinin en çok göç verdiği iller arasında Uşak il merkezi ve Denizli gibi yakın illerin yer alıyor olması diğer göç sebebinin ekonomik nedenler ve işsizlik nedeniyle olduğunu göstermektedir. Öte yandan ekonomik nedenler ve işsizlik nedeniyle göç edenlere ek olarak çevre ilçe, belde ve Organize Sanayi Bölge’lerine günlük yevmiye ile çalışmak üzere günübirlik işçi olarak giderek günlük yevmiye ile çalışan kesimin hem kat edilen mesafe sırasındaki yol güvenliği hem de sosyal sağlık güvencesinden yoksun şekilde çalışması başka bir soruna yol açmaktadır.
İlçe nüfusunun yaklaşık %65’inin belde ve köylerde yaşaması, 2019 yılı Çiftçi Kayıt Sistemi (ÇKS)’ne kayıtlı 2267 çiftçinin aileleri ile birlikte belde ve köylerdeki nüfusun %52’sine Sivaslı genelinde ise %34’üne denk geliyor olması tarımsal üretimin önemini göstermektedir. Her ne kadar ilçede ilçeye has tarım ürünleri yetişiyor olsa da söz konusu ürünler işlenmediği için aynı ürünün işlenmişine oranla çok daha düşük maliyete satılmakta dolayısıyla ilçede öne çıkan sektör olan tarımsal gelirin de düşük olması sorunu ortaya çıkmaktadır.
Proje ile kuru bakliyat (nohut, fasulye, mercimek) işleme ve paketleme ünitesi ile yaş sebze ve meyve (çilek, yeşilbiber, patlıcan, domates, hünnap ve hurma ahududu ve böğürtlen) kurutma ünitelerinden oluşan bir üretim tesisi kurularak ilçede öne çıkan ürünlerin katma değerli bir şekilde üretilmesi hedeflenmektedir. Proje kapsamında sözleşmeli tarım modeli uygulanarak ve 15 dezavantajlı kişinin istihdamı artırılacak ilçe halkının sosyo-ekonomik gelir seviyesinin artırılması amaçlanmaktadır.
Proje Özeti Uşak ilinin sosyo-ekonomik açından en az gelişmiş ilçesi konumundaki Sivaslı’da bölgede öne çıkan ve ilçeye özgü tarımsal ürünlerin işlenebileceği 100 ton/yıl kapasiteli kuru bakliyat işleme ve paketleme ile yaş sebze meyve kurutma tesisi kurulacaktır. Kamu, üniversite, özel sektör ve sivili toplum kuruluşlarından 15 paydaşın işbirliğinde yürütülecek proje kapsamında 315 dezavantajlı kişiye eğitim verilecek olup bu kişiler arasından seçilecek 15 kadın kurulacak tesiste istihdam edilecek; eğitime katılan diğer kişilerin sözleşmeli tarım sistemine dahil edilmesi sağlanacaktır.
Uygulama Yeri İl Uşak
İlçe(ler) Sivaslı
Yer Seçimi Sivaslı ilçesi genelinde 2019 yılı TÜİK verilerine göre 12.610 dekar alanda 1.130 ton nohut, 650 dekar alanda 102 ton kuru fasulye, 500 dekar alanda 48 ton mercimek, üretilmektedir. Ayrıca 270 dekar alanda 550 ton çilek, 1.430 dekar alanda 1576 ton biber, 171 dekar alanda 332 ton patlıcan, 1310 dekar alanda 3.726 ton domates üretimi gerçekleşmektedir. Ancak ilçede bu ürünlerin katma değerini yükseltecek bir tesis bulunmamaktadır.
Tatar beldesinin nüfus yoğunluğu, ilçe halkının geçim kaynağının tarım olması, atıl durumda olan 450m2 kamu binasının bulunması ve Tatar beldesinde alternatif iş kaynağının bulunmaması buranın seçilmesinde etkili olmuştur. Öte yandan Sivaslı ilçesindeki nüfusunun yaklaşık %65’inin belde ve köylerde yaşaması, 2019 yılı Çiftçi Kayıt Sistemi (ÇKS)’ne kayıtlı 2267 çiftçinin aileleri ile birlikte belde ve köylerdeki nüfusun %52’sine, Sivaslı genelinde ise %34’üne denk geliyor olması ilçede tarımın önemli bir geçim kaynağı olduğunu, bu tarımsal üretimin değerlendirilerek ilçe halkının refah seviyesine katkı sağlanmasının gerekliliğini ortaya çıkarmaktadır. Öte yandan ürünlerin hasat süresinin uzun olmasının avantaj olduğu ilçede katma değerli üretim yapılacak bir tesisin bulunmuyor olması gerek üreticinin gerekse de ilçe esnafının gelirinin az olmasına yukarıda sayılan avantajların değerlendirilememesine yol açmaktadır. Yukarıda sayılan nedenlere ek olarak hammaddeye yakınlık ve üretim tesisinin kurulacağı uygun atıl binanın altyapısının Tatar Belediye Başkanlığı tarafından sağlanacak olması proje uygulama alanının Tatar kasabası olarak seçilmesinde etkili olmuştur.
Uygulama Süresi 18 Ay
Faydalanıcılar Hedef Gruplar 1) İstihdam Edilecek 15 Kişi: Kurulacak olan tesiste yer alan işleme, paketleme ve kurutma ünitelerinde Sivaslı ilçesinin kırsalın görev alacak dezavantajlı (kadın, genç, engelli, Covid-19’dan olumsuz etkilenen) kişiler istihdam edilerek, sosyal güvenlik sistemine dâhil olmaları sağlanarak, devamlı ve güvenli iş sahibi olacak 15 kişi.
2) İlçede Kuru Bakliyat, Yaş Sebze Meyve Ve Tıbbi-Aromatik Bitki Yetiştiriciliği Yapan 2.267 (2019 ÇKS) çiftçi: Proje kapsamında kurulacak olan tesiste işlenecek ve kurutulacak ürünler sözleşmeli tarım modeli ile ilçedeki kırsal nüfusun yaklaşık %52’sine tekabül eden ilçe çiftçilerinden temin edilecek olup bu grup doğrudan projeden olumlu etkilenen hedef grup arasında yer almaktadır.
3) Sivaslı Halk Eğitim Merkezi’nde Eğitim Alacak 250 Kişi: Sivaslı Halk Eğitim Merkezi Müdürlüğünce verilecek olan üretim maliyetlerinin düşürülmesi, teknoloji kullanımı, kaliteli ve sağlıklı ürün üretimi konularında eğitim alacak olan 250 kişi. Çevre ilçe ve beldelere gündelik yevmiye karşılığı çalışmak için gitmek zorunda kalan kadınlar ve gençler, sigortasız ve yol güvenliksiz çalışmak zorunda kalan kişiler projemizin hedef gruplarıdır.
4) Sivaslı Meslek Yüksek Okulu’nda Uygulamalı Eğitim Alacak 25 Öğrenci: Sivaslı Meslek Yüksek Okuluna ait ahududu sera ve bahçelerinde eğitim alacak olan 25 öğrenci
5) Sivaslı Meslek Yüksek Okulunda Uygulamalı Eğitim Alacak Dezavantajlı 40 Kadın: Sivaslı Meslek Yüksek Okuluna ait ahududu sera ve bahçelerinde eğitim alacak olan 40 kadın.
Nihai Yararlanıcılar 1) Eğitim Alan 315 kişi ile istihdam edilen 15 dezavantajlı kişinin ailesi yaklaşık 1.270 kişi: Proje kapsamında Uşak İl Tarım ve Orman Müdürlüğü, Sivaslı Halk Eğitim Müdürlüğü ve Sivaslı Meslek Yüksek Okulu tarafından 315 kişiye iyi tarım uygulamaları, üretim maliyetlerinin düşürülmesi, teknoloji kullanımı, kaliteli ve sağlıklı ürün üretimi alanlarında eğitimler verilecektir. projeden doğrudan etkilenen hedef grup arasında yer alacaktır. Bu 315 kişi köy ve belde nüfusuna kayıtlı 13.152’si olup Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakfı (SYDV)’den yardım alan dezavantajlı gruplar arasından seçilecektir. Proje kapsamında kurulacak olan tesiste ise eğitim alan 315 kişi arasından seçilecek olan 15 dezavantajlı kişinin ise sürekli istihdamı sağlanacaktır.
2) İlçede kuru bakliyat, yaş sebze meyve ve tıbbi-aromatik bitki yetiştiriciliği yapan 2267(2019 ÇKS) çiftçi ve ailesi yaklaşık 9.068 kişi: Proje kapsamında kurulacak olan tesiste işlenecek ve kurutulacak ürünler sözleşmeli tarım modeli ilçe kırsalında üretim yapan 2267 çiftçiden temin edilecektir. Bu grubun gelir seviyesinin artması dolaylı olarak çiftçilerin ailesini de olumlu olarak etkileyecektir. Bu sebepleri kırsal nüfusun yaklaşık %70’ine tekabül eden çiftçi ve ailesi de nihai yararlanıcılar arasına dahil edilmiştir.
3) Kuru bakliyat, yaş sebze ve meyve alım satımı yapan, işleme tesisi bulunmayan 23 küçük esnaf ve ailesi yaklaşık 90 kişi: İlçede üretilen kuru bakliyat ve yaş sebze meyve üretimi satışı yapan 23 küçük esnaf, uzun vadede söz konusu ürünlerin katma değerli şekilde üretilmiş halini satabileceği ve gelir elde edeceği için nihai yararlanıcılar arasına dahil edilmiştir.
4) Eşme Köylere Hizmet Götürme Birliği: Proje kapsamında Sosyal yardımlaşma ve Dayanışma Vakfı’ndan destek alan kırsaldaki dezavantajlı grupların yararlanacağı tesisteki sürekli istihdamı sağlayıp işletme modelinin sürdürülebilirliğini sağlama hususunda deneyim kazanacağı ve bu işetme modelinin ilçedeki diğer özel girişimlere örnek teşkil etmesiyle görev alanına giren konularda güç kazanacağı için nihai yararlanıcılar arasına dahil edilmiştir.
Proje Konusu İle İlgili Diğer Kuruluşlar Projede kapsamında oluşturulan paydaş yapısından da anlaşılacağı üzere proje yerelde sahiplenilmektedir. 2 ortak 7 iştirakçi 5 destekçi olmak üzere toplam 14 paydaşın yer aldığı proje paydaşlarından birisinin de Uşak Valiliği’dir. Vali, mülki amir olmanın yanı sıra aynı zamanda Bakanlıkların da ildeki temsilcisi konumundadır. Uşak İl Tarım ve Orman Müdürlüğü’nün başvuru sahibi olduğu projenin Valilik himayesinde olması uygulama aşamasının sorunsuz bir şekilde ilerlemesi noktasında avantaj sağlayacaktır.
Proje kapsamında satış ve pazarlama desteği verecek destekçilerle yapılan anlaşmalar ise DB-8a Protokoller dosyasında yer almaktadır.
Projede ortak veya iştirakçi olmayıp destek verecek kurum ve kişilerin tam listesi aşağıda yer almaktadır:
• Tarım ve Kredi Kooperatifi: Tesiste üretilen ürünlerin adet şubesi bulunan kuruluşta yapılan protokol gereği satılması sağlanacaktır.
• Doğal Fermantasyon Ürünleri Gıda Maddeleri Ürt. Paz. San. Ve Tic. Ltd. Şti.: En az 100 üretici ile sözleşme yapmak kaydıyla ürünlerin %5 ini almak.
• Ustam Lokantası Ali Atalay: Tesiste üretilen nohut, kuru fasulye ve mercimeği ihtiyaç doğrultusunda almak.
• Coşkun Pide Salonu Veli Coşkun: Tesiste üretilen nohut, kuru fasulye ve mercimeği ihtiyaç doğrultusunda almak.
• Özlem Tabldot Yemek Salonu: Tesiste üretilen nohut, kuru fasulye ve mercimeği ihtiyaç doğrultusunda almak.
Projenin Temel Faaliyetleri Projenin temel faaliyetleri aşağıda yer almaktadır. Bununla birlikte faaliyetlere ilişkin gantt şeması “Ek-2 İş Planı.xlsx” dosyasının “İş (Faaliyet) Planı” sekmesinde bu faaliyetlerde görev alacak kurum ile kuruluşların rol ve sorumlulukları ise yine bu dosyanın “Paydaş Görev Dağılımı” sekmesinde verilmiştir.
1.HAZIRLIK FAALİYETLERİ
Kapsam: Hazırlık faaliyetleri 2 alt faaliyetten oluşmaktadır. Bu faaliyetler, 1)Proje Ekibinin Oluşturulması ve 2) Yer Tahsis İşlemlerinin Tamamlanması’dır. Bu kapsamda proje koordinatörü, proje mali işler sorumlusu, proje idari işler sorumlusu ve proje teknik işler sorumlusundan oluşan 4 kişilik bir proje ekibi oluşturulacaktır. Öte yandan tesisin kurulacağı yere ilişkin başlatılan yer tahsis işlemleri projenin ilk 1 ayında tamamlanacaktır. Ayrıca projenin ilk ayında projenin uygulama aşamasına geçtiğine ilişkin tanıtım faaliyetleri gerçekleştirilecektir.
Süre: 1Ay
Sorumlular: Uşak İl Özel İdaresi, Sivaslı Kaymakamlığı, Köylere Hizmet Götürme Birliği
Maliyet: 0 TL
1.1. Proje Ekibinin Oluşturulması
Kapsam: Bu faaliyet kapsamında proje koordinatörü, proje mali işler sorumlusu, proje idari işler sorumlusu ve proje teknik işler sorumlusundan oluşan 4 kişilik bir proje ekibi oluşturulacaktır.
Proje Koordinatörü: Proje koordinatörü ziraat mühendisi olup projenin koordinasyonundan sorumlu olacaktır.
Proje Mali İşler Sorumlusu: Satın alma işlemlerinin koordinasyonun, projeye ilişkin harcamaların muhasebeleştirilmesi ve banka ile olan iletişimden sorumlu olacaktır.
Proje İdari İşler Sorumlusu: İhale hazırlıkları aşamasında satın alma komisyonunun oluşturulması, ihale ilanı ile ilgili dokümantasyonun sağlanması ile proje ara ve nihai raporlarının hazırlanması faaliyetlerinden sorumlu olacaktır.
Proje Teknik İşler Sorumlusu: Proje kapsamında kurulacak olan tesiste kullanılacak makin eve ekipmanların kontrol ve kabulü, üretime ilişkin süreçlerin takip edilmesi ve üretim ünitelerinde oluşabilecek muhtemel sorunların çözülmesi gibi teknik işlerin gerçekleştirilmesinden sorumlu olacaktır.
Süre:1 Ay
Sorumlular: İl Tarım ve Orman Müdürlüğü, Sivaslı Kaymakamlığı, Köylere Hizmet Götürme Birliği
Maliyet: 0 TL
1.2.Yer Tahsis İşlemlerinin Tamamlanması
Kapsam: Bu faaliyet kapsamında Tatar Kasabası'nda atıl halde bulunan 450 m2 alana sahip kamu binası, proje iştirakçilerinden Uşak İl Özel İdaresi tarafından proje ortağı Köylere Hizmet Götürme Birliği Başkanlığı'na tahsis edilecektir. Yer tahsisi ile ilgili süreç projenin ilk ayında tamamlanacaktır.
Süre: 1 Ay
Sorumlular: Uşak İl Özel İdaresi, Sivaslı Kaymakamlığı, Köylere Hizmet Götürme Birliği
Maliyet: 0 TL
2.UYGULAMA FAALİYETLERİ
Kapsam: Uygulama faaliyetleri 5 alt faaliyetten oluşmaktadır. Bu faaliyetler, 1)Yapım ve Onarım Faaliyetleri, 2) Makine Ekipman Alımı ve Tesisin Kurulumu 3) Eğitim ve Danışmanlık Faaliyetleri, 4) Personel Alımlarının Gerçekleştirilmesi ve 5) Üretim Faaliyetlerinin Başlaması'dır. Uygulama faaliyetleri kapsamında tesisin kurulacağı binanın tadilatı gerçekleştirilecek, tesiste kullanılacak olan makine ekipmanların temin edilmesi ile ilgili satın alma işlemleri gerçekleştirilecek ve tesisin kurulumu tamamlanacaktır. Öte yandan bu faaliyet kapsamında başvuru sahibi olan Uşak İl Tarım ve Orman Müdürlüğü ve proje iştirakçilerinden olan Sivaslı Halk Eğitim Müdürlüğü tarafından 250 kişiye üretim maliyetlerinin düşürülmesi, teknoloji kullanımı, kaliteli ve sağlıklı ürün üretimi alanlarında; Sivaslı Meslek Yüksek Okulu tarafından 25 öğrenci ve 40 dezavantajlı kadına ise Sivaslı Meslek Yüksek Okulu'nda bulunan ahududu sera ve bahçelerinde uygulamalı eğitim verilecektir. Öte yandan başvuru sahibi Uşak İl Tarım ve Orman Müdürlüğü ve proje ortağı tarafından Sivaslı Halk Eğitim Müdürlüğü tarafından iyi tarım uygulamaları eğitimleri verilecek, bu eğitim sonunda üretilen ürünlerin iyi tarım sertifikası alması için başvuru yapılacaktır. Söz konusu ürünlerin iyi tarım sertifikasyonu başvurularında Tarımsal Kalkınma Kooperatifi danışmanlık desteği sağlayacaktır. Öte yandan bu ana faaliyet kapsamında 15 dezavantajlı kişinin istihdamı sağlanacak olup istihdamlar proje ortağı Köylere Hizmet Götürme Birliği Başkanlığı tarafından gerçekleştirilebilecektir.
Süre: 17 Ay
Sorumlular: Uşak İl Tarım ve Orman Müdürlüğü, Sivaslı halk Eğitim Müdürlüğü, Sivaslı Meslek Yüksek Okulu, Tatar Kasabası Tarımsal Kalkınma Kooperatifi
2.1.Yapım ve Onarım Faaliyetleri
Kapsam: Bu faaliyet kapsamında Tatar Kasabası'nda atıl halde bulunan 450 m2 alana sahip kamu binası, proje iştirakçilerinden Uşak İl Özel İdaresi tarafından proje ortağı Köylere Hizmet Götürme Birliği Başkanlığı'na tahsis edilecektir. Söz konusu binanın bir adet işleme ve paketleme ünitesi, bir adet yaş sebze ve meyve kurutma ünitesini içeren bir üretim tesisi haline gelebilmesi için gerekli olan bakım ve onarım faaliyetleri gerçekleştirilecektir. Söz konusu yapım ve onarım işleri projenin 2. ayından 6. ayına kadar devam edecektir.
Süre: 5 Ay
Sorumlular: Sivaslı Kaymakamlığı, Köylere Hizmet Götürme Birliği Başkanlığı
Maliyet: 396.876 TL
2.2.Makine Ekipman Alımı ve Tesisin Kurulumu
Kapsam: Bu faaliyet kapsamında işleme, paketleme, yaş sebze ve meyve kurutma ünitesi için gerekli olan makine ekipmanlar temin edilecektir. Söz konusu makine ekipmanların temini için proje ekibi tarafından satın alma hazırlıkları yapılacak olup teknik şartnameler ihaleye çıkılabilir hale getirilecektir. Proje kapsamında kurulacak olan kuru bakliyat eleme işleme paketleme ünitesi için elevatör, orta boy bakliyat eleme makinesi, taşıma bandı ve teknik şartnamede belirttilen diğer ekipmanlar temin edilecektir. Yaş sebze ve meyve kurutma ünitesi için ise kurutma fırını, meyve ve sebze yıkama makinası, fırçalı yıkama ve kabuk soyma makinası ile ürün seçme bandı gibi teknik şartnamelerde detayları belirtilen diğer ekipmanlar temin edilecektir.
Süre: 5 Ay
Sorumlular: Uşak İl Tarım ve Orman Müdürlüğü
Maliyet: 1.500.960 TL
2.3.Eğitim ve Danışmanlık Faaliyetleri
Kapsam: Bu faaliyet kapsamında başvuru sahibi olan Uşak İl Tarım ve Orman Müdürlüğü ve proje iştirakçilerinden olan Bu faaliyet kapsamında gerçekleştirilecek olan eğitimler 3 grupta sınıflandırılmıştır.
1) Sivaslı Halk Eğitim Müdürlüğü tarafından verilecek eğitimler: Sivaslı Halk Eğitim Müdürlüğü tarafından 250 kişiye üretim maliyetlerinin düşürülmesi, teknoloji kullanımı, kaliteli ve sağlıklı ürün üretimi alanlarında eğitim verilecektir.
2) Sivaslı Meslek Yüksek Okulu tarafından verilecek eğitimler: 25 öğrenci ve 40 dezavantajlı kadına ise Sivaslı Meslek Yüksek Okulu'nda bulunan ahududu sera ve bahçelerinde uygulamalı eğitim verilecektir.
3) Uşak İl Tarım ve Orman Müdürlüğü tarafından verilecek eğitimler: Uşak İl Tarım ve Orman Müdürlüğü tarafından iyi tarım uygulamaları eğitimleri verilecek, bu eğitimlerin sertifikasyonu Sivaslı Halk Eğitim Müdürlüğü tarafından sağlanacaktır Bu eğitim sonunda iyi tarım uygulamalarını öğrenerek iyi tarıma uygun üretim yapabilir hale gelen üretici, ürettiği ürünler için iyi tarım uygulaması sertifikası başvurusunda bulunacaktır. Bu süreçte Uşak İl tarım ve Orman Müdürlüğü ile S.S Tarımsal Kalkınma Kooperatifi gerekli yasal prosedürün takip edilmesi için üreticilere gerekli teknik destek ve danışmanlık hizmeti sağlayacaktır.
Süre: 5 Ay
Maliyet: 0 TL
2.4. İstihdamların Yapılması
Kapsam: Bu faaliyet kapsamında projede eğitim alacak 315 kişi arasından seçilecek 15 dezavantajlı kişi 8’i kuru bakliyat işleme ve paketleme, 7'si ise yaş sebze ve meyve kurutma ünitelerinden oluşan tesiste istihdam edilecektir. Proje kapsamındaki istihdamlar proje ortağı Köylere Hizmet Götürme Birliği Başkanlığı tarafından gerçekleştirilecektir. İstihdamların sadece proje kapsamında değil proje uygulama süresi sonrasında da sürdürülebilir bir şekilde gerçekleştirilmesi sağlanacaktır. Öte yandan proje uygulama süresi sonrasında tesisin satış gelirleri ile de bağlantılı olarak 15 kişiye ek en az 15 kişiye daha özellikle pazarlama ve lojistik alanlarında istihdam imkânı yaratılmış olacaktır.
Süre: 4 Ay
Maliyet: 0 TL (207.480 TL ayni katkı)
3.Değerlendirme ve Raporlama
Kapsam: Raporlama faaliyetleri, 2 alt faaliyetten oluşmaktadır. Bu faaliyetler; 1) İç Değerlendirme Faaliyetleri ve 2) Ajans Ara Raporunun Hazırlanması'dır. Alt faaliyetlerden olan değerlendirme faaliyeti kapsamında 3 ayda bir iç değerlendirme toplantısı yapılacaktır. Proje koordinatörü iç değerlendirme toplantılarının koordinasyonunu sağlayacak olup toplantılara tüm proje ekibi üyeleri katılacaktır. Öte yandan ihalelerin tamamlanıp makine ekipmanlarının kurulumunun bittiği ay olan 10. ayda Ajansa proje ara raporu sunulacaktır. Proje uygulama süresinin bitiminden itibaren 30 gün içinde ise Ajansa proje nihai raporu sunulacaktır.
Süre: 18 Ay
Maliyet: 0 TL
3.1.Değerlendirme Faaliyetleri
Kapsam: Bu faaliyet kapsamında 3 ayda bir iç değerlendirme toplantısı yapılacaktır. Proje koordinatörü iç değerlendirme toplantılarının koordinasyonunu sağlayacak olup toplantılara tüm proje ekibi üyeleri katılacaktır.
Süre: 6 Ay
Maliyet: 0 TL
3.2.Ara ve Nihai Raporların Sunulması
Kapsam: Bu faaliyet kapsamında, ihalelerin tamamlanıp makine ekipmanlarının kurulumunun bittiği ay olan 10. ayda Ajansa proje ara raporu sunulacaktır. Proje uygulama süresinin bitiminden itibaren 30 gün içinde ise Ajansa proje nihai raporu sunulacaktır. Ara ve nihai rapora girdi oluşturacak olan dokümantasyon ve harcama belgeleri proje ekibi tarafından hazırlanacaktır.
Süre: 2 Ay
Maliyet: 0 TL
4.Görünürlük Faaliyetleri
Kapsam: Görünürlük faaliyetleri 2 ana faaliyetten oluşmaktadır. Bu faaliyetler, 1) Görünürlük Materyalleri Basımı ve Gösterimi ile 2) Proje Kapanış Toplantısı'dır. Bu faaliyet proje başlangıç aşamasından bitimine kadar devam edecektir. Proje kapsamında temin edilecek olan görünürlük materyalleri, Ajans görünürlük rehberine düzenlenecektir. Görünürlüğün sağlanması için afiş broşür liflet, makine ekipmanlara etiket temin edilmesi ve proje kapanış toplantısı gerçekleştirilecektir.
Süre: 18 Ay
Maliyet: 30.000 TL
4.1.Görünürlük Materyalleri Basımı ve Gösterimi
Kapsam: Bu faaliyet kapsamında afiş, broşür, liflet, makine ekipmanlara yapıştırılmak üzere etiket gibi görünürlük materyalleri temin edilecektir. Söz konusu görünürlük materyalleri Ajansın görünürlük rehberi'nde belirtilen kurallara uygun şekilde hazırlanacak olup görünürlüğün projeden sonraki 3 yıl boyunca da devam etmesi sağlanacaktır.
Süre: 18 Ay
Maliyet: 30.000 TL
4.2.Proje Kapanış Toplantısı
Kapsam: Bu faaliyet kapsamında projenin son ayında proje başvuru sahibinin koordinasyonunda proje kapanış toplantısı gerçekleştirilecektir. Toplantıya proje ortakları ve proje iştirakçilerinin yanı sıra üreticiler, satış protokolü yapılan kurum/kuruluşlar ve il protokolünün katılım sağlaması planlanmaktadır.
Süre: 1 Ay
Maliyet: 0 TL
Performans Göstergeleri Projenin temel sonuç ve çıktı göstergeleri aşağıdaki tabloda yer almaktadır:
# Gösterge Adı Birim Tür Hedef
A1 Doğrudan Faydalanan İşletme Sayısı Adet Çıktı 4
G1 Sürekli İstihdam Kişi Sonuç 15
G4 İstihdam Edilen Kadın Sayısı Kişi Sonuç 15
G5 İstihdam Edilen Genç Sayısı Kişi Sonuç 5
G7 Eğitim Sayısı Adet Çıktı 5
G8 Eğitim Süresi Saat Çıktı 1.000
G9 Eğitime Katılan Kişi Sayısı Kişi Sonuç 315
GP44 Ticari Kullanım Alanı M2 Çıktı 450
K6 Üretim Kapasitesi Ton Çıktı 311
K18 Ürün Çeşidi Sayısı Adet Çıktı 12
K43 Ortaklık Kurulan/İşbirliği Yapılan Kurum/Kuruluş/İşletme Sayısı Adet Çıktı 14
TK1 Yeni Ürün Türü İçin Kullanılan Arazi Hektar Çıktı 10
TK11 İyi Tarım Uygulamaları Kapsamında Üretim Miktarı Ton Sonuç 100
TK28 Projeden Faydalanan Köy Sayısı Adet Çıktı 20
TK30 Projeden Faydalanan Belde Sayısı Adet Çıktı 2
TK40 Tarımsal Ürünlerin Paketlenmesine Yönelik Tesis Sayısı Adet Sonuç 1
2. PROJE AMAÇLARI, GEREKÇESİ VE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ
Projenin Genel Hedefi Projenin genel hedefi;
2017 yılı SE-GE verilerine göre 626. sırada olan Uşak iline bağlı Sivaslı ilçesinin tarımsal üretimdeki katma değerini artırarak ilçenin sosyo-ekonomik refah düzeyini yükseltmektir.
Proje Amaç(lar)ı Projenin tamamlanması ile birlikte ulaşılacak olan özel amaç;
Uşak iline bağlı Sivaslı ilçesinde bölgede öne çıkan ürünlerin işlenmesine yönelik kurulacak kuru bakliyat işleme paketleme ve yaş sebze meyve kurutma tesisi sayesinde ilçedeki dezavantajlı kesimlere yönelik istihdam olanaklarının artırılmasıdır.
Projenin Arka Planı ve Gerekçesi Uşak il merkezi ve ilçeleri arasında SE-GE sıralaması 626 olan Sivaslı ilçesinin nüfusu, 2019 yılı TÜİK verilerine göre, 20.387 kişidir. Toplam nüfusun 7.035’i ilçe merkezi, 13.152’si ise köy ve belde nüfusuna kayıtlıdır. Sivaslı ilçe nüfusunun yaklaşık %65’inin belde ve köylerde yaşaması, 2019 yılı Çiftçi Kayıt Sistemi (ÇKS)’ne kayıtlı 2267 çiftçinin aileleri ile birlikte belde ve köylerdeki nüfusun %52’sine Sivaslı genelinde ise %34’üne denk geliyor olması tarımsal üretimin önemini göstermektedir. Her ne kadar ilçede ilçeye has tarım ürünleri yetişiyor olsa da söz konusu ürünler işlenmediği için aynı ürünün işlenmişine oranla çok daha düşük maliyete satılmaktadır. Zafer Kalkınma Ajansı tarafından hazırlanan TR33 Bölge Planı (2014-2023)’nın “2.1: önceliğinde belirtilen tarımsal üretimde verimlilik, katma değer ve kalite artırılması, Orta Vadeli Program (2018-2020) Büyüme ve istihdam öncelikli politika ve tedbirler bölümünde belirtilen yüksek katma değerli üretimin sağlanması için Sivaslı ilçesinde coğrafi işaret başvurusu bulunmayan, ilçeye özgü ürünler işleneceği ve kurutulacağı bir üretim tesisi kurulacaktır.
İlçede öne çıkan ilk tarımsal ürün çilektir. Kurulacak tesiste kurutularak satılması düşünülen çilek, ilçede önemli bir tarım ürünüdür. Ayrıca 2019 yılı itibariyle 33 yıldır ilçede ürüne yönelik bir festival de düzenlenmektir. TUİK Bitkisel Üretim İstatistiklerine göre ilçede 2019 yılı itibariyle sera üretimi de dahil edildiğinde yaklaşık 550 ton çilek üretimi gerçekleştirilmektedir. TUİK Bitkisel Ürün Fiyatları istatistiklerine göre ise üretilen bu ürünün satış fiyatı ise 4,56 TL’dir. 15 kilogram üründen 1 kilogram kurutulmuş çilek elde edilmekte olup yaklaşık satış fiyatı 175-250 TL arasında değişmektedir. Görüldüğü üzere işlem sonrası kazanılan katma değer oldukça yüksektir..
İlçede öne çıkan diğer ürünler ise nohut, fasulye, mercimek gibi kuru bakliyat ürünleridir. Bu ürünlerde ilçede üretim sırasıyla 1130 ton, 102 ton ve 48 tondur. İlçede ayrıca domates, patlıcan ve biber gibi sebzelerin üretimi de önem taşımaktadır. Bu ürünlerin üretileceği bir tesis ile ilçede hem istihdama katkı sağlanarak tarıma bağlı dönemsel istihdamın tüm yıla yayılması sağlanacak hem de bu üretimden elde edilen gelir artırılmış olacaktır.
Ancak tarımın bu gibi ilçelerde sürdürülebilir kılınması Sivaslı gibi istihdam açısından tarıma bağlı ilçelerde iyi tarım uygulamalarının önemini daha da artırmaktadır. İyi tarım uygulamaları; ilgili yönetmeliğe göre: Tarımsal üretim sistemini sosyal açıdan yaşanabilir, ekonomik açıdan karlı ve verimli, insan sağlığını koruyan, hayvan sağlığı ve refahı ile çevreye önem veren bir hale getirmek için uygulanması gereken işlemleri ifade etmektedir. Öte yandan yukarıda bahsedilen ve tesiste işlenecek ürünler arasında olan ve ilçeye özgü Sivaslı Çileği, Sivaslı Biberi, Ağaçbeyli Mercimeği ve Pınarbaşı Fasulyesi olmak üzere toplamda 4 ürünün coğrafi işaret olması için başvuru süreci başlatılacaktır.
Proje kapsamında 2’si ortak 7’si iştirakçi yapıda üretilen katma değerli ürünlerin ilçede sektör çeşitliliği sağlamak ve başvuru sahibi ile birlikte toplam 10 paydaş bulunmakta olup yerel sahiplenme açısından da sadece ilçede değil ildeki en önemli sosyal projelerden birisi durumundadır.
Projenin Tamamlayıcılığı Başvuru sahibi Uşak İl Tarım ve Orman Müdürlüğü, 2019 yılında Sosyal Gelişmeyi Destekleme Programı (SOGEP) kapsamında desteklenmeye hak kazanan Uşak İl Özel İdaresinin başvuru sahibi olduğu” Lavanta Kanyon Tarih Bir Yerde, Uzakta Değil Ulubey’de adlı projede ortak olarak yer almıştır. Öte yandan Tarım ve Orman Bakanlığı genel bütçesinden ayrılan pay ile yürütülen (tıbbi ve aromatik bitki) ile ahududu-böğürtlen yetiştiriciliği alanlarında yürüttüğümüz projeler de “Engel Tanımaz Aşarız, Sivaslı Kadınlarıyız” adlı projenin tamamlayıcı unsurları arasında yer almaktadır.
Projenin Etkileri Ekonomik Etkiler: Proje kapsamında kurulacak kuru bakliyat işleme ve paketleme ünitesi ile yaş sebze ve meyve kurutma ünitelerinden oluşan, ilçede (Sivaslı çileği, öne çıkan tarım ürünlerinin katma değerli bir şekilde üretileceği bir genç, işsiz, engelli ve COVID-19 sürecinden olumsuz etkilenen kadınlar öncelikli olmak üzere toplam 15 kişinin istihdamı sağlanacaktır. Öte yandan 315 kişiye verilecek olan iyi tarım uygulamaları eğitimi ve uygulanacak sözleşmeli tarım modeli ile yöre halkının gelirinin artmasına katkı sağlanacaktır. Öte yandan proje kapsamındaki sözleşmeli tarım bu modelinin özel girişimler için de yol gösterici nitelikte olması projenin ekonomik etkileri arasında yer almaktadır.
Sosyal Etkiler: Proje kapsamında iş bulmada sıkıntı yaşayan engelli aileleri, eşinden ayrılan kadınlar başta olmak üzere kırsal alanda yaşayan dezavantajlı gruplara iş imkânı sağlanacak olup verilecek olan mesleki eğitim, tarımsal yenilikler ve iyi tarım uygulamaları eğitimleri ile gelişimlerine de katkı sağlanacaktır. Böylelikle bahsi geçen dezavantajlı grupların sosyo-ekonomik refah düzeyin yanında topluma olan katkısı ve aidiyetleri gelişerek dış dünyaya ve sosyal hayata olan bağlılıkları artacaktır.
Çevresel Etkiler: Proje kapsamında kurulacak olan tesisin atık kapasitesinin ÇED raporu gerektirmeyecek seviyede olması, iyi tarım uygulamaları eğitimi ile insan sağlığına zararlı kimyasal, mikrobiyolojik, fiziksel kalıntılar içermeyen üretim yapılması, kuru bakliyat işleme paketleme ve yaş sebze-meyve kurutma tesisi ile halka kaliteli ve sağlıklı ürünlerin arz edilmesi projenin çevresel etkileri arasında sıralanabilir
Projenin Mekânsal (Kentsel/Kırsal) Etkisi Sivaslı ilçesinin nüfusu, 2019 yılı TÜİK verilerine göre, 20.387 kişidir. Toplam nüfusun 7.035’i (3.495 erkek, 3.540 kadın) ilçe merkezi, 13.152’si (6.771 erkek, 6.581 kadın) ise köy ve belde nüfusuna kayıtlıdır. Köy ve belde nüfusuna kayıtlı kişi sayısı ilçe nüfusunun kırsalda toplandığını göstermekte olup kırsaldaki iş kollarının kısıtlı olması ve kırsal kesimde yoğunlaşan tarımsal üretim katma değerli ürüne dönüştürülemediği için ilçe halkının gelir seviyesi düşüktür. Proje ile kırsal alanda yaşayan dezavantajlı kesime iş ve gelir imkanı yaratılacak olup nüfusun azalmasının yavaşlatılması ve göçün önlenmesine katkıda bulunulacaktır.
Projenin İşletme Modeli, Yönetim Yapısı ve Sürdürülebilirliği Projeye ilişkin aşağıdaki hususları açıklayınız:
A) Proje süresince yönetim modeli (proje yönetim ekibi, idari, mali ve teknik açılardan proje yönetimi yaklaşımı, proje uygulayıcıları ile yapılacak iş birlikleri vb.) nedir?
• Tarım ve Kredi Kooperatifi: Tesiste üretilen ürünlerin adet şubesi bulunan kuruluşta yapılan protokol gereği satılması sağlanacaktır.
• Doğal Fermantasyon Ürünleri Gıda Maddeleri Ürt. Paz. San. Ve Tic. Ltd. Şti.: En az 100 üretici ile sözleşme yapmak kaydıyla ürünlerin %5 ini almak.
• Ustam Lokantası Ali Atalay: Tesiste üretilen nohut, kuru fasulye ve mercimeği ihtiyaç doğrultusunda almak.
• Coşkun Pide Salonu Veli Coşkun: Tesiste üretilen nohut, kuru fasulye ve mercimeği ihtiyaç doğrultusunda almak.
• Özlem Tabldot Yemek Salonu: Tesiste üretilen nohut, kuru fasulye ve mercimeği ihtiyaç doğrultusunda almak.
• Zeybekoğlu Yemek Sanayi Ltd. Şti.; Tesiste üretilen nohut, kuru fasulye ve mercimeği ihtiyaç doğrultusunda almak.
B) Proje sonucunda ne tür çıktı ve hizmetler üretilecek?
Proje kapsamında kurulacak olan kuru bakliyat işleme, paketleme ve yaş sebze meyve kurutma ünitelerinden oluşan bir üretim tesisi kurulacaktır. Söz konusu tesisin kurulması ve ilçede özel sektör girişimlerini de teşvik edilmesi projenin en önemli çıktısı olacaktır. Proje kapsamında üretilecek çıktılar ve hizmetler şu şekilde sıralanabilir:
• İşlenmiş ve paketlenmiş nohut, fasulye, mercimek,
• Kurutulmuş çilek, yeşilbiber, patlıcan, domates, hünnap ve hurma ahududu ve böğürtlen,
• Proje kapsamında 315 dezavantajlı kişiye verilen eğitimler sayesinde iyi tarım uygulamalarının artması
• Eğitim ve danışmanlık faaliyetleri sonucunda iyi tarım uygulamaları sertifikasyon sürecinin başlatılması,
• İlçeye özgü Sivaslı Çileği, Sivaslı Biberi, Ağaçbeyli Mercimeği ve Pınarbaşı Fasulyesi olmak üzere toplamda 4 ürünün coğrafi işaret olması için başvuru sürecinin başlatılması
• Proje kapsamında kurulacak olan tesiste ise eğitim alan 315 kişi arasından seçilecek olan 15 dezavantajlı sürekli istihdamının sağlanması
C) Bu çıktı ve hizmetlerden kimler hangi koşullarda yararlanacak?
Projenin temel çıktıları atölyelerde üretilecek ürünler, eğitim faaliyetleri ve istihdam olanaklarıdır. Önceki bölümlerde açıklandığı üzere;
• Kuru bakliyat işleme ve paketleme ile yaş sebze meyve üretim tesisinde üretilecek ürünler yerel firmalar ve kurumlar üzerinden satışa sunulacaktır.
• Eğitim faaliyetleri kapsamında Sivaslı Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakfı’ndan destek alan ve Sivaslı ilçesinin köy ve beldelerinde yaşayan 13.152 kadın arasından seçilecek 290 kadın, Uşak Meslek Yüksek Okulu’ndan seçilerek 25 öğrenci ve kadın proje süresince hedef grup olacaktır.
• Kurulacak tesiste eğitim faaliyetlerine katılan dezavantajlı 290 kadın arasından seçilecek 15 kadının sürekli istihdamı sağlanacaktır. Söz konusu tesis sürdürülebilir bir gelir modeli ön gördüğü için proje sonrasında da sürekli istihdam sağlanacaktır.
D) Proje sonrası yönetim modeli (personel ihtiyacı, girdi ve işletme maliyetleri, satış gelirleri vb. kurumsal ve mali unsurlar açısından projenin sürdürülebilirliğinin nasıl sağlanacağı) nedir?
Projenin sürdürülebilirliğine ilişkin detaylı analiz DB-8c Temel Finansal Analiz dosyasında yer almaktadır. Projenin tamamlanması ile birlikte atölyelerin fonksiyonel hale gelmesini müteakip Karahallı Kadın Girişimciler Derneği’ne iktisadi işletme kurdurma çalışmalarına başlanacak ve proje kapsamında oluşturulan atölyelerin projenin hedef grubu olan kadınlar tarafından işletilmesi sağlanacaktır.
Projede üretilecek ürünler ve tahmini satış fiyatları aşağıdaki tabloda gösterilmektedir:
Ürün/Hizmet Adı 2021
(TL) 2022
(TL) 2023
(TL)
Nohut 2.020.000,00 2.323.000,00 2.671.450,00
Kuru Fasulye 228.000,00 262.200,00 301.530,00
Mercimek ( Yerel ) 117.000,00 134.550,00 154.732,50
Çilek 46.200,00 53.130,00 61.099,50
Yeşil Biber 59.400,00 68.310,00 78.556,50
Patlıcan 75.000,00 86.250,00 99.187,50
Domates 42.800,00 49.220,00 56.603,00
Hünnap 6.600,00 7.590,00 8.728,50
Trabzon Hurması 3.320,00 3.818,00 4.390,70
Ekinezya (Çiçeği) 12.500,00 14.375,00 16.531,25
Ahududu/Böğürtlen 10.000,00 11.500,00 13.225,00
Lavanta (Çiçeği) 45.000,00 51.750,00 59.512,50
Toplam 2.665.820,00 3.065.693,00 3.525.546,95
1 Kalem Adı 2022
(TL) 2023
(TL) 2024
(TL)
1 Projeden Kaynaklanan Satış Gelirleri 2.665.820,00 3.065.693,00 3.525.546,95
2 Projeye İlişkin Giderler 2.177.702,00 2.399.248,18 2.646.936,81
2.1 Hammadde Giderleri 975.500,00 1.090.609,00 1.219.300,86
2.2 Maaş/Ücret (Brüt Ücret + İşveren Payları) 622.440,00 695.887,92 778.002,69
2.3 Elektrik, Su, Doğalgaz vb. Giderler 179.570,00 200.759,26 224.448,85
2.4 Kira Giderleri 0,00 0,00 0,00
2.5 Sigorta Giderleri 0,00 0,00 0,00
2.6 Amortisman Giderleri 300.192,00 300.192,00 300.192,00
2.7 Pazarlama Giderleri 50.000,00 55.900,00 62.496,20
2.8 Diğer Giderler 50.000,00 55.900,00 62.496,20
3 Brüt Kar (1 – 2) 488.118,00 666.444,82 878.610,14
4 Vergiler 107.385,96 146.617,86 193.294,23
5 Net Kar (3 – 4) 380.732,04 519.826,96 685.315,91
Geri Ödeme Süresi (GÖS): Proje Maliyeti / Yıllık Ortalama Net Kar
GÖS: 1.927.836 / 528.625 = 3,6 YIL
Proje sağlayacağı sosyal faydalara ek olarak ekonomik açıdan da karlıdır.
Proje Riskleri # Risk Tanımı Dönem
(Uygulama / İşletme) Olasılık
(1-5 arası) Etki Düzeyi
(1-5 arası) Tedbir
1 Proje ekibinin tayinin çıkması Uygulama dönemi 2 3 İlçede proje yürütme tecrübesi olan personel yetiştirilmesi
2 Bölgedeki çiftçilerin sözleşmeli üretim modeline soğuk bakması İşletme dönemi 2 3 Tarım Orman Bakanlığınca Dijital Pazarın Kurulması
3 Çiftçilerin üretimini azaltması İşletme dönemi 2 2 Tarım Orman Bakanlığınca verilecek teşvikler
3. EKLER
1) Proje Bütçesi
2) İş (Faaliyet) Planı
3) Proje Teklif Formu
4) Destekleyici Belgeler
- DB-1 Temsil ve İlzam Yetkisi
- DB-2 Kuruluş ve Faaliyet Belgesi
- DB-3 Proje Hesabı İşlemleri
- DB-4 Vergi Kayıt Belgesi
- DB-5 Teknik Şartnameler
- DB-6 Piyasa Fiyat Araştırma Belgeleri
- DB-7 Beyannameler
- DB-8 Diğer (DB-8a Satış Protokolleri, DB-8b Temel Finansal Analiz, DB-8c Proje Uygulama Alanı Fotoğrafları)